Реформи

Закон УкраЇни

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України

(щодо надання Держкомзему більш дієвих повноважень)


Верховна Рада України постановляє:

1. Абзац п’ятий статті 259 Кодексу України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984р., додаток до № 51, ст. 1122, Відомості Верховної Ради України, 2001, № 27, ст. 132; 2002, № 29, ст. 195; 2003, № 27, ст. 209, 2003, № 29, ст. 2004, № 32, ст. 394; 2008,№ 24, ст. 237; 2010, №51, ст. 1684; 2010, № 77, ст. 2720) доповнити реченням  такого змісту:

«У разі ухилення порушників земельного законодавства від надання персональних відомостей, необхідних для складання протоколу, та їх відмови пройти (проїхати) до міліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складання протоколу про адміністративне правопорушення, а також у разі неможливості встановлення особи, яка заподіяла шкоду земельним ресурсам, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель звертаються до органів внутрішніх справ з клопотанням про доставлення порушника до приміщення міліції для встановлення особи та складання протоколу про адміністративне правопорушення.»;

2. Статтю 190 Земельного кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2002 р., № 3-4, ст. 27;) викласти в такій редакції:

«Стаття 190. Громадський контроль за використанням та охороною земель

1. Громадський контроль за використанням та охороною земель здійснюється громадськими інспекторами, які призначаються центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
2. Громадські інспектори діють на підставі положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів».

3. Статтю 10 Закону України «Про міліцію» (Відомості Верховної Ради УРСР (ВВР), 1991, № 4; Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 36, ст. 526; 2000 р., № 10, ст. 79, № 27, ст. 213; 2002 р., № 26, ст. 176; 2003 р., № 30, ст. 247; 2004 р., № 36, ст. 434; 2005 р., № 10, ст. 187; 2006 р., № 34, ст. 292; 2009, № 6, ст. 23; 2010, № 31, ст. 414 ) після пункту 31 доповнити пунктом 32 такого змісту:

«32) за зверненням державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель забезпечувати доставлення порушника до приміщення міліції для встановлення особи та складання протоколу про адміністративне правопорушення».

4. Статтю 21 Закону України «Про охорону земель» (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 39, ст. 349) викласти в такій редакції:

«Стаття 21. Громадський контроль за використанням та охороною земель»

Громадський контроль за використанням та охороною земель здійснюється громадськими інспекторами, які призначаються центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Громадські інспектори діють на підставі положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів».

5. Внести зміни до Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 39, ст. 350; 2008, № 24, ст. 237; 2010, № 5, ст. 44):

1) доповнити статтю 6 пунктами «ґ» та «д» такого змісту:

«ґ) обстеження земельних ділянок, які перебувають у власності чи користуванні юридичних та фізичних осіб, а також земельних ділянок державної та комунальної власності, які не передані у власність та не надані у користування, зокрема: перед видачею спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки та після рекультивації порушених земель, земельних ділянок, на яких заподіяна шкода внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу; при участі у роботі комісій з приймання в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів з охорони та раціонального використання земель (роботи з меліорації та рекультивації порушених земель, поліпшення і консервація деградованих, малопродуктивних та техногенно забруднених земель, створення захисних лісонасаджень, будівництва гідротехнічних та протиерозійних споруд); при визначенні розміру збитків, завданих власникам та користувачам земельних ділянок внаслідок вилучення (викупу) та тимчасового зайняття земельних ділянок, що перебувають у їх власності чи користуванні, встановлення обмежень щодо їх використання, погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведення їх у непридатний для використання стан; при визначенні збитків, завданих унаслідок непроведення робіт з рекультивації порушених земель;

д) надання в установленому порядку платних послуг згідно з переліком, що затверджений Кабінетом Міністрів України;»

У зв’язку з цим пункти «ґ» - «е» вважати відповідно пунктами «е» - «ж»;

2) у статті 10:

а) абзац другий частини першої після слів «фізичних осіб,» доповнити словами «зокрема земельні ділянки, надані для розміщення військових частин, військово-навчальних закладів, підприємств, установ та організацій Збройних Сил, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, правоохоронних органів спеціального призначення, органів і підрозділів цивільного захисту, а також формувань іноземних держав, які дислокуються на території України відповідно до міжнародних угод,»;

б) абзац п’ятий частини першої викласти у такій редакції:

«у разі неможливості встановлення особи порушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до міліції  чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складання протоколу про адміністративне правопорушення, а у разі ухилення порушників земельного законодавства від надання персональних відомостей, необхідних для складання протоколу, та їх відмови пройти (проїхати) до міліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складання протоколу про адміністративне правопорушення, а також у разі неможливості встановлення особи, яка заподіяла шкоду земельним ресурсам, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель звертаються до органів внутрішніх справ з клопотанням про доставлення порушника до приміщення міліції для встановлення особи та складання протоколу про адміністративне правопорушення;»;

в) абзац дев’ятий частини першої викласти в такій редакції:

«вживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів та звертатися в інтересах держави з позовами до суду з питань відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, шкоди, заподіяної земельним ресурсам на землях державної власності, витрат, пов’язаних із обстеженням земельних ділянок, повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок державної власності, строк користування якими закінчився, а також з інших питань порушення вимог земельного законодавства».

3) у частині сьомій статті 13 слова «четвертою – шостою» замінити словами «третьою - п'ятою».

6. Статтю 4 Декрету Кабінету Міністрів України від 21 січня 1993 року № 7 - 93 «Про державне мито» (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 13, ст. 113, № 26, ст. 281, № 49, ст. 459; 1994, № 28, ст. 241, № 29, ст. 257, № 33, ст. 300; 1995, № 13, ст. 85, № 14, ст. 90; 1996, № 9, ст. 43, № 41, ст. 192, №  52, ст. 306; 1997, № 6, ст. 46, № 9, ст. 70, № 18, ст. 131; 2000 р., № 19, ст. 143, № 29, ст. 232; 2002, № 6, ст. 43, № 32, ст. 223; 2003, №14, ст. 102; 2005, № 16, ст. 259, № 18-19, ст. 267; 2006, № 51, ст. 519; 2007, № 34, ст. 444; 2010, № 1, ст. 2 ) доповнити пунктом 49 такого змісту:

«49) Державний комітет України із земельних ресурсів та його територіальні органи – за позовами, з якими вони звертаються до суду з питань відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, шкоди, заподіяної земельним ресурсам на землях державної власності, витрат, пов’язаних із обстеженням земельних ділянок, повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок державної власності, строк користування якими закінчився, а також з інших питань порушення вимог земельного законодавства».

7. Прикінцеві та перехідні положення:

1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.
2. До приведення нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом вони застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
3. Кабінету Міністрів України у тримісячний термін після прийняття Верховною Радою цього Закону привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити приведення нормативно-правових актів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади у відповідність до цього Закону.


Голова Верховної Ради України                                                             В.Литвин




Аналіз регуляторного впливу
до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо надання Держкомзему більш дієвих повноважень)»

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо надання Держкомзему більш дієвих повноважень)» розроблено на виконання абзацу «в» підпункту 3 пункту 4 Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.01.2008, введеного в дію Указом Президента України від 14 лютого 2008 року № 121/2008,   доручень Кабінету Міністрів України від 01.07.2010 № 38719/1/1-10 до Закону України «Про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2010 рік» та від 24.09.2010 № 56047/9/1-10 до листа Адміністрації Президента України від 16.09.2010 № 03-01/2191.

1. Визначення проблеми, яку буде розв’язано шляхом державного регулювання

Розробка проекту Закону обумовлена необхідністю підвищення ефективності здійснення Держкомземом та його територіальними органами державного контролю за використанням та охороною земель.

2. Визначення цілей державного регулювання

Метою даного законодавчого акта є підвищення ефективності здійснення державного контролю за використанням та охороною земель шляхом надання Держкомзему та його територіальним органам більш дієвих повноважень, які дозволять забезпечити негайне припинення виявлених порушень земельного законодавства та своєчасне усунення їх негативних наслідків.

3. Визначення та оцінка прийнятих альтернативних способів досягнення зазначених цілей, аргументації щодо переваги обраного способу

Можливі способи досягнення цілей
Оцінка способу
Причини відмови від альтернативних способів, аргументи щодо переваги обраного способу
Збереження чинного регулювання
- спосіб оцінюється як такий, що не в повній мірі забезпечує вимоги чинного законодавства України у сфері здійснення державного контролю за використанням та охороною земель;
- неповною мірою вирішує правові та соціальні потреби і завдання, передбачені законодавством України;
- забезпечує лише часткове досягнення цілей регулювання
- неповною мірою забезпечує виконання вимог чинного законодавства в Україні
Обраний спосіб
- відповідає потребам у вирішенні проблеми;
- відповідає вимогам чинного законодавства;
- забезпечує виконання національного законодавства України
- розв’язується проблема та досягаються поставлені цілі

Альтернативи запропонованому проекту Закону України на даний час немає.

4. Опис механізмів і заходів, які забезпечать розв’язання проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта

Законопроектом, зокрема передбачається надати право державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель звертатися з клопотаннями до органів внутрішніх справ у разі ухилення порушників земельного законодавства від надання персональних відомостей, необхідних для складання протоколу, та їх відмови пройти (проїхати) до міліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи та складання протоколу про адміністративне правопорушення, а також у разі неможливості встановлення особи, яка заподіяла шкоду земельним ресурсам, для доставлення порушника до приміщення міліції для встановлення особи та складання протоколу про адміністративне правопорушення.
Також, законопроектом пропонується:
- надати центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів повноваження щодо призначення громадських інспекторів з контролю за використанням та охороною земель;
- розширити повноваження центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів, а саме: щодо обстеження в установленому порядку земельних ділянок, які надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, військово-навчальних закладів, підприємств, установ та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, правоохоронних органів спеціального призначення, органів і підрозділів цивільного захисту, а також формувань іноземних держав, які дислокуються на території України  відповідно до міжнародних угод;
- надати Держкомзему та його територіальним органам повноваження щодо звернення з позовами до суду стосовно відшкодування втрат сільськогосподарського  та лісогосподарського виробництва, шкоди, заподіяної земельним ресурсам на землях державної власності, витрат, пов’язаних із обстеженням земельної ділянки, повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок державної власності, строк користування якими закінчився, а також з інших питань порушення вимог земельного законодавства.
- внести зміни до Декрету Кабінету Міністрів України “Про державне мито” стосовно надання Держкомзему та його територіальним органам пільг по сплаті державного мита при зверненні до суду з даних питань.

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта

Єдиним шляхом досягнення даної мети є внесення запропонованих даним проектом Закону України змін до деяких законодавчих актів України, що дозволить забезпечити здійснення Держкомземом та його територіальними органами більш дієвого державного контролю за використанням та охороною земель у відповідності до вимог Законів України “Про державний контроль за використанням та охороною земель”, Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”.
Ризику впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта немає.
Реалізація вимог запропонованого регуляторного акта не потребує додаткових витрат із Державного бюджету України.

6. Очікувані результати прийняття акта

Аналіз вигод і витрат

Вигоди
Витрати

Для держави:
ефективне здійснення державного контролю за використанням та охороною земель
витрати із державного та місцевих бюджетів відсутні

Для суб’єктів господарювання:
посилення гарантій державного захисту прав та охоронюваних законом інтересів власників та  користувачів земельних ділянок

додаткові витрати відсутні


Для населення:
посилення гарантій зі сторони держави на право власності та користування земельними ділянками, захисту їх прав та охоронюваних законом інтересів
додаткові витрати відсутні

7. Обґрунтування строку чинності регуляторного акта

Постійно з дня набрання ним чинності.
Строк чинності регуляторного акта - необмежений.


8. Визначення показників результативності регуляторного акта

Прогнозні значення показників результативності регуляторного акта:
- розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних із дією акта фактично не змінюватиметься;
- кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта необмежена;
- розмір коштів та час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язаними із виконанням вимог акта не змінюватимуться;
- рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта – високий.
Законопроект після прийняття буде доведено до відома суб’єктів господарювання шляхом опублікування в офіційних друкованих виданнях, включення до електронного Єдиного реєстру нормативно-правових актів, розміщення у мережі Інтернет на офіційному веб-сайті Держкомзему: www.dkzr.gov.ua. 

9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності акта

Базове відстеження результативності законопроекту здійснюється до дня набрання ним чинності шляхом збору пропозицій і зауважень до нього та їх аналізу.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта планується здійснити через рік після набрання ним чинності, у результаті якого відбудеться порівняння показників базового та повторного обстеження. У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань шляхом аналізу якісних показників дії регуляторного акта, ці питання будуть врегульовані шляхом внесення відповідних змін.
Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюватимуться зі значенням аналогічних показників, що будуть встановлені під час повторного відстеження.
Відстеження результативності регуляторного акта проводитиметься Держкомземом протягом усього строку дії регуляторного акта шляхом:
-  аналізу звітів і статистичних даних відповідних територіальних органів Держкомзему;
- розгляду пропозицій та зауважень, що надходитимуть до Держкомзему.
Відстеження будуть узагальнюватись та, у разі необхідності, вноситись у якості пропозицій до плану законопроектної діяльності Держкомзему на відповідний рік.